5 tips for å unngå feriemage

Feriemage er noe vi alle ønsker å unngå, og her er fem smarte tips for å minimere faren for at akkurat du rammes i ferien.

For hvem ønsker vel å tilbringe ferien innendørs med dårlig mage, kvalme og muligens feber?

Woman with stomach ache

Hvordan forebygge feriemage?

5 tips for å unngå feriemage
5 tips for å unngå feriemage

Forebygging av feriemage er enklere hvis en forstår hva dette egentlig er. Så hva er egentlig feriemage? Jo, dette er det samme som turistdiaré, og skyldes nesten alltid smitte fra forurenset mat og vann.

Man får typisk diaré, kvalme og kan få magekramper. Feber er heller ikke så uvanlig. E coli (ETEC) står bak 40 % av tilfellene av feriemage, og er sammen med noen andre typer bakterier den aller vanligste årsaken til denne typen infeksjoner.

Det kan være vanskelig å gardere seg hundre prosent mot dårlig hygiene i forbindelse med matlaging, men det er mange andre ting man kan gjøre for å forebygge feriemage. Her er fem tips:

 1) Når du er i utlandet, bør du velge restauranter du enten vet har god hygiene, eller får anbefalt. Reduser mengden eller unngå følgende mat for å redusere sjansen for å bli smittet: Salater, rått eller dårlig stekt kjøtt og sjømat, vann fra springen, uskrellet frukt og melkeprodukter som ikke er pasteurisert. Har maten blitt varmet opp på nytt, øker også risikoen.

2) Kok den, skrell den eller glem den. Dette er en fin huskeregel for maten på ferie.

Idoform reduserer faren for feriemage
Idoform reduserer faren for feriemage

3) Bruk produkter som for eksempel Idoform eller Lactocare for å forebygge og redusere faren for løs mage eller hard mage i ferien.

4) Vaksinér deg hvis du har tenkt deg til land eller områder der de har utbrudd av kolera. Det finnes også vaksine mot feriemage / turistdiare, men denne er ikke kjent for å gi noen garantert beskyttelse.

Irritabel tarm, eller nervøs mage, kan i noen tilfeller utløses av stress i forbindelse med planlegging og gjennomføring av reiser. Noen er også urolige eller nervøse for å reise, og da kan en oppleve forskjellige symptomer som også omfatter forstyrrelser i avføringen. Så mange som 10-15 % av befolkningen har symptomer på irritabel tarm. Les gjerne mer om dette her.

5) Sørg for å få nok søvn, og prøv å redusere bekymringer og stress i forbindelse med planlegging av reisen, og mens du er på ferie. Dette kan forebygge utbrudd av nervøs mage.

Vedlikehold balansen i tarmfloraen enkelt hele året med Idoform Classic, og dra fordel av at disse kapslene også fungerer godt ved reiser til utlandet.

Hvis du opplever akutt diaré, er Imodium et produkt som stopper diaréen effektivt, og du trenger ikke like mange dobesøk.

Noen ganger opplever en tilfeldig forstoppelse, og selv om det er ferie kan du enkelt behandle dette ved å bruke Pursennid.

Vi-Siblin er også et godt alternativ for å sørge for normal tarmfunksjon. Virkestoffet ispaghulafrø binder vann og øker tarminnholdets volum.

Følg disse rådene i ferien, og unngå å bli redusert eller satt ut av bakterier.

Og helt til slutt: Husk også å drikke mye vann i ferien! Det reduserer faren for å bli dehydrert, og er også godt for fordøyelsen.

Kilder: